Life about the little girl, who the bride to-be want make her wedding diaries comes true...

Nurulsigim & Kamaruzaman



my endless love..

MAK TABAH

Assalammulaikum dunia!

Bersiaran langsung di rumah ketika ini dalam bilik SOHO. 4 hari bersambung cuti thaipusam semalam, tak kemana2, disebabkan anak si bujang tak berapa sihat. on and off demamnya.

Hari ni, biase 6.20am saya dah gerak keluar bekerja... baru letak punggung sempat siapkan keje2 sekolah, en suami call....igt nak call kite tanye, k x drive...sebab pagi2 td hujan.
Ghupenya....die panik dan agak mrh kot...sbb katernya anak  masih demam. Kereta mmg satu sy yg bwk keje, anta anak2 gi sekolah n bbsitter mmg abg bwk motorsikal je. Dah, dah awk balik skrg...
Pagoh-muar okeh! half an hour...mahu aku x pelesit drive yg lebih kurang sebulan baru driving sendiri.

Mak redha...
Mak tabah...

Biasakan bila anak2 jatuh sakit, hati mak mana tak risau..
Dari anak sulung ,maira kalau sakit mmg babahnya leh layan kerenah die, mak surrender...klu manja2 mmg die nk babahnya...so mak agak 'terlepas'..haha. Mak aku pun surrender kalau jaga die tiap sakit...kerenah pehel die yg sgt manja bila sakit.

2013, zulayka kerap admit ward smpi la aku preegy anak ke3 dh nak masuk 3bln...die demam panas. itulah yang terakhir 2014...
Admit ward la paling bagi aku patah pinggang turun naik katil bb tu...muat2 utk aku berdua dgn dia.hihi. naseb baik mak kecik kan...haha.
Kali pertama admit, odeway en suami jemput saya balik dr keje mengajar ptg mase tu...mmg tahu dia demam. bila tahu anak demam ni..mulalah mak kan...bukan mengeluh tp kesian tgk die merengek tahan sakit. zulayka klu demam dia tak berapa menonjol...bak kata budak tahan lasak. leh rase mcm nak kene sawan anak aku ni...bukak aircond kuat2, panggil nama dia, double signal je terus ke hosp besar Muar. Doc pun dah ckp biase budak2 yg menginjak umur ke 2 tahun ni sedang membina antibodinya...so nak atau tak nak,kita kene terima. Alhamdullilah, zulayka sgt lasak budaknya, sbb ape tahu...sbb MINUM SUSU IBU. dan saya sgt percaya khasiat susu ibu yg tiada tandingannya.
E-coli yang zulayka kena selepas buat ujian ke atas air kencing. kesian anak aku bile doc cucuk tiub kat anu dia....sedeh mak...mak klu anak kene cucuk ke...ape ke...mak rela tggu luar dgr dia nanges.
Doc pakar pun dah pesan, if demam panas lg..cpt2 bwk anak dtg hosp dan mmg zulayka ni akan admit la punya...redha mak..redha. kalau anak2 admit mmg saya sendiri yang akan jaga. en suami byk uruskan anak sulung di rumah dan suami pun org meniaga ssh nk cuti2 sgt. saya redha dan saya paham..
Raya 2014, pu kuihn admit jgk...demam x baik2....sempat mak masak lauk raya buat kuih raya...haha. last2 aku beraya kt hosp raya ke 3!

2015, pengalaman ni pun sgt memanikkan saya...bb zhafran baru nak masuk 5 bulan. Dan aku anggap dia normal,bila bagi ubat die muntah..tapi salah ye ibu2...klu once anak muntahkan balik ubt tu...doc mmg suruh bg lagi semula. Dah nak raya mase tu,siap test mengetest baju raya. tetibe die mcm x selesa dlm boyan tau....aku terus capai dia...dan bwk masuk bilik air...tak sempat ape pun terus simbah air yg mmg dah siap tadah ....mahu aku x panik...terjerit2 kan anak sulung cr hp mummy! call babah...kebetulan mmg en suami keluar nk beli coool fever...ape lg..........nak nanges jgk mak ni kan....panggil2 nama dia, zahfran...zahfran... smpi dia nanges.

aku dgn basah kunyup...sempat capai ape je..terus masuk kete...bwk g emergency. ya Allah......letih sgt, menjaga anak ketika sakit. satu mlm tu kt ward tak tido aku....memujuk,memeluk anak yg sedang sakit.
aku mintk tlg parents amekkan baju2 aku kt uma. klu suh en suami....tah ape2 je la die akan bwk..org laki tahu je la!

Hari ni, check lagi darah zahfran...mak tak paham tau dr bulan lepas ...zahfransel drh putih dia menurun. nak kata demam denggi pun dah buat ujian. sgt merisaukan mak.
mula2 dia demam...tonsil bwk asia je..NEB 3 kali. okeh dah.
pastu menyusul batuk dan selsema hari ni..mlm tadi pun mak bukan tido sgt..die merengek x selesa...hati mak mana tak gundah gulana...

Apa2 pun mak juga kena terus sihat... anak sendiri ,mak tahu macam mana mak risau dan jaga. bukan mak mengharapkan balasan bila anak2 besar nnti. cuma mak mahu dihargai,itu sahaja.
Pengorbanan seorg ibu, hanya pada diri kita sendiri yg sudah bergelar ibu.
Terima kasih ya Allah memberikan aku ujian ini agar aku lebih bersyukur dan menghargai segalanya.

Mungkin org tak kan memahami ,takpela..saya cuba utk memahami org lain. Bersangka baik itu lagi baik.
Sebab kita ni manusia, lagi2 kalau kita ni bekerja dengan ramai orang. mcm2 anggapan akan anggapkan sedangkan orang tidak tahu masalah yang sedang lalui.

Cinta Untuk setiap hari bukan Selamanya...

www.tips-fb.com
  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS